Nenechte si ujít ty nejlepší akce a nabídky! Doprava zdarma, akce a slevy na produkty, novinky a mnoho dalších.

Pohanka - proč ji zařadit i do vaší kuchyně?

Magazín
Pohanka - proč ji zařadit i do vaší kuchyně?

O pohance jste zaručeně už slyšeli. Možná jste ji ještě neochutnali, nebo si ji nedokážete spoji s žádným konkrétním jídlem. Dříve patřila pohanka v české kuchyni k běžně používaným surovinám, její význam ale klesl. Nyní si k její lehce oříškové chuti hledáme znovu cestu. Oprávněně. 

Pohanka by vás mohla nalákat pro množství vitamínů a cenných živin. Neobsahuje ani lepek. Na zimu je to perfektní jídlo, které potřebujete pro prevenci a v boji s nachlazením, epidemiemi, nepříznivým počasím. Najdete v ní hodně vlákniny, která pomůže udržet vaše střeva zdravá. Stejně tak pomáhá snížit hladinu cholesterolu v krvi a zabránit nemocem srdce. 

Proč pohanka?

Pohanku řadíme mezi tzv. pseudoobiloviny. Co to znamená? V naší stravě hrají podobnou roli jako obiloviny, jen botanicky do nich nepatří. Pohanka obsahuje řadu důležitých živin, včetně bílkovin, vlákniny, železa, zinku a fosforu. Tato luštěnina také obsahuje některé vitamíny a minerály, jako je například vitamin B1 a hořčík. Konkrétní složení živin se může lišit v závislosti na tom, jak byla pohanka pěstována a zpracována.  

Výživová hodnota pohanky (na 100 gramů pohanky):

  • 10 g bílkovin,
  • 74 g sacharidů,
  • 2 g tuků.

Dále obsahuje 100 gramů pohanky mimo jiné:

  • 12 g vlákniny,
  • 12 gramů vody. 

Co prospěšného pohanka obsahuje

Pohanka je výživná potravina, která může mít pro naše zdraví řadu pozitiv. Je bohatá na bílkoviny a vlákninu, což může pomoci při hubnutí a udržení zdravé hmotnosti. Její vysoký obsah železa může pomoci předcházet anémii, a obsah fosforu pomůže posílit vaše zuby a kosti. Pohanka také obsahuje některé důležité vitamíny a minerály, jako je například vitamin B1 a hořčík. Kromě toho je pohanka snadno stravitelná a může být dobrým zdrojem energie. 

Najdete v ní tyto vitamíny: 

  • vitamín B, B1, B2, B3, B5,
  • vitamín A,
  • vitamín C,
  • vitamín E.

V pohance se skrývají tyto minerály:

  • fosfor,
  • zinek,
  • hořčík,
  • draslík,
  • vápník,
  • mangan,
  • molybden,
  • železo. 

Pohanka si zaslouží vaši pozornost pro nenasycené mastné kyseliny. Díky vyššímu obsahu rutinu by po této pseudoobilovině měly sáhnout osoby, které mají cévní problémy, hemeroidy nebo křečové žíly. Je vhodná také na vaši psychiku i při fyzické námaze. V zimě se doporučuje její použití, protože organismus pomůže prohřívat. 

Pohanka může mít podle způsobu zpracování světle zelenou nebo hnědou barvu. Hnědá prošla při loupání vysokým teplem, které částečně ničí pozitivní látky v ní obsažené. Vhodnější je tedy pohanka světle zelená, která se loupala mechanicky. V obou případech je potřeba pohanku nejprve pořádně propláchnout. Světle zelenou pak ještě vařit. 

Tip! Světle zelená pohanka je vhodná k nakličování i fermentování. Stačí ji namočit do slaného roztoku a nechat ji fermentovat po dobu několika dní. Když začne mít lehce zakysanou chuť, máte hotovo a můžete ji použít jako přílohu nebo ji přidat do salátů a dalších pokrmů.

 


Další články

Hlavní jídla
Grilovaná omeleta

Grilovaná omeleta

Číst článek
Hlavní jídla
Krůtí maso s dušenou mrkví a hráškem

Krůtí maso s dušenou mrkví a hráškem

Číst článek
Hlavní jídla
BBQ kuře

BBQ kuře

Číst článek